zondag 20 januari 2013

veganistische chocomousse

Oftewel: chocomousse zonder eieren, zonder room, zonder calorieën zelfs (toch zo goed als), maar met véél smaak! Chocomousse die ge kunt eten zonder zorgen. Klinkt dat niet perfect?
Wij zijn hier in huis sinds kort fan van veganistische chocomousse en gisteren maakte ik weer een lading voor het pensioenfeestje waar ik het eerder over had. Tijd dus om het recept aan jullie door te geven!


Het geheime ingrediënt dat de eieren of room uit traditionele chocomousse vervangt, is silken (zijden) tofu. Ja, tofu... Wij waren er de eerste keer niet 100% gerust in, maar dat bleek nergens voor nodig. Zijden tofu vind je in natuurvoedingswinkels of Aziatische supermarkten. Alle andere ingrediënten gewoon in de supermarkt.


Wat heb je nodig (voor voldoende chocomousse voor 6 à 8 potjes)?
  • 275 gr pure chocolade
  • 400 gr silken tofu
  • 60 ml sojamelk
  • 2 el agavesiroop (maar ik gebruik ahornsiroop en dat gaat ook prima)
  • halve theelepel vanille-extract

Hoe maak je het?
  • Smelt de chocolade au bain marie of in de microgolfoven. Wanneer je hem in de microgolf smelt, kan je dat best doen met de sojamelk erbij - zo smelt hij sneller en is de kans kleiner dat de chocolade verbrandt (ik weet waar ik over spreek  :s )
  • Doe de tofu, sojamelk, siroop en vanille in de blender en mix tot een gladde massa.
  • Voeg de gesmolten chocolade toe en mix tot je een homogeen mengsel bekomt. Je zal zien dat de mousse al wat begint stijf te worden wanneer je de chocolade toevoegt.
  • Verdeel over potjes en laat een uurtje opstijven in de koelkast. Wij doen de chocomousse meestal in de spuitzak en laten hem daarin een uurtje opstijven in de koelkast. Daarna spuiten we de mousse in potjes en zetten we hem nog even terug in de koelkast.

Smakelijk!

Ps: Ik was eerst kwijt waar ik het recept van had, maar het komt van eva en je kunt het ook hier bekijken (tesamen met nog veel andere, lekkere veggie-recepten!).

5 opmerkingen:

  1. Haha, ik herken die twijfel bij de eerste keer dat je het maakte ;) Hier een paar maanden geleden voor het eerst uitgeprobeerd en direct tot favoriete chocomousse gepromoveerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Benieuwd! Past prima in mijn noodzaak om wat kwijt te raken en om toch mn chocoladeverslaving tevreden te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Is inderdaad hééél lekker
    groetjes Myriam

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Chocomouse zonder calorieën... dat klinkt toch bijna te mooi om waar te zijn. Ik ga ze zeker eens proberen! Dan kan ik namelijk 2 porties nemen zonder schuldgevoel ;-P

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. zo doen wij dat ook onder het motto: 'nog een chocomousseke eten voor de gezondheid' ;).

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...