donderdag 17 mei 2012

nepleer²

Bedankt voor al jullie lieve comments op mijn tasje dat ik gisteren maakte! Zoals ik toen al zei, was dit mijn eerste ervaring met namaakleer. En zoals ik toen ook al aanhaalde was deze ervaring een beetje dubbel. Er liep namelijk vanalles fout tijdens het maakproces...

Vandaar dat ik gisterenavond vol goeie moed begonnen ben aan een tweede exemplaar. Ongeveer identiek aan het eerste, maar ditmaal begon ik met iets meer wijsheid aan de klus waardoor enkele problemen vermeden werden (met een veel mooier resultaat tot gevolg!).

Aangezien sommigen onder jullie gisteren aangaven ook wel eens iets met nepleer te willen maken, zal ik hier even de zaken opsommen waarop ik bij mijn tweede exemplaar extra gelet heb. Misschien dat er betere oplossingen zijn dan die van mij (ik doe vaak zomaar dingen op goed geluk :)), maar alleszins zie je zo al waar problemen op de loer kunnen liggen ;).


Probleem 1:

Het eerste en grootste probleem had betrekking op het draaglint. Ik dacht dat een dubbelgevouwen stuk nepleer, netjes doorstikt aan weerszijden, wel stevig genoeg zou zijn. Niet dus. Maar dan ook écht niet. Al na een eerste draagpoging begon het linkt al een beetje 'door te hangen'. Waarschijnlijk hangt dit af van de kwaliteit van je stof, maar in mijn geval was dit dus echt een probleem.
Angezien ik ook moeite heb met het doorstikken van drie of meer lagen nepleer (zie probleem 2) en ik toch graag een draaglint in leer wou, heb ik bij versie 2 een strook bias mee ingestikt tussen de twee lagen leer. Dat ging vlot en is tot nu toe precies wel een goeie oplossing. Vlieseline had vermoedelijk ook gekund, maar in mijn ervaring was dat leer niet bijster compatibel met strijkijzers :-).


Probleem 2:

Kort samengevat: dat nepleer is zo zwak!! Bij de minste kracht die erop uitgeoefend wordt, gaat het stuk.
Bvb: de magneet van mijn sluiting is zo straf dat ik het stof bijna aan flarden trek wanneer ik de tas wil openen (ondanks laagje Vlieseline aan de achterkant van de sluiting). Ook topstitchen doorheen meer dan twee lagen nepleer bleek onmogelijk zonder het stof aan de onderkant stuk te maken. Misschien dat het probleem aan mijn machine ligt, maar in elk geval was het probleem vermeden door te zorgen dat de binnenkant van tas en klep van stof waren. Op die manier is alles netjes afgewerkt en kan het tasje ook open en dicht gedaan worden zonder te moeten vrezen dat je de helft achteraf in je hand hebt. Toch een hele geruststelling, vind ik zelf ;-).


Probleem 3:


Eigenlijk hetzelfde probleem als hierboven beschreven. Doordat meerdere lagen nepleer doorstikken zo moeilijk lukte, kon ik bij versie 1 mijn tasje niet mooi afwerken. Ik slaagde er al helemaal niet in om ter hoogte van de draaglintjes de stof nog één keer te doorstikken voor wat extra stevigheid (zie de lelijke prut ter hoogte van het linkse pijltje :-)). Weg met het lederen boordje vanbinnen dus! Hoewel dit boordje er op zich wel 'net echt' uitzag, verkies ik toch stevigheid en een ietwat betere afwerking.



Voilà, tot zo ver mijn ervaringen. Tips en adviezen van meer ervaren stiksters zijn uiteraard nog altijd héél welkom!


Fijne feestdag!

3 opmerkingen:

  1. Dat biaislint vind ik wel slim, tip gepind :-)!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geen tips of adviezen van mij want ik vind hem gewoon super mooi!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooi tasje!!
    Dit is iets dat ik direct zou kopen moest ik het tegenkomen in de winkel. Spijtig genoeg vind ik daar nooit zo een mooie handtasjes als dit...

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...